تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/22 - 07:32
کد خبر: 478818

پرونده ویژه| جریان شناسی احزاب در انتخابات ۱۴۰۲« بخش دوم»؛

تحریم یا تشویق؟/ از دوگانه آمدن و نیامدن تا حضور پرشور در ثبت نام‌‌ها

تحریم یا تشویق؟/ از دوگانه آمدن و نیامدن تا حضور پرشور در ثبت نام‌‌ها

همزمان با آغاز فعالیت جدی گروه ها و احزاب سیاسی برای حضور موثر در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در این گزارش قصد داریم تا ضمن جریان شناسی صحنه کلی انتخابات به حواشی و اخبار چند وقت اخیر در این خصوص بپردازیم.

به گزارش گروه سیاسی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با نزدیک شدن به دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و آغاز پیش ثبت نام داوطلبان، احزاب و جریانات سیاسی برای بدست آوردن کرسی‌های این دور از انتخابات کار خود را آغاز نموده اند.

در این میان در چند روز اخیر برخی از احزاب سیاسی با صدور فراخوان و بیانیه‌ها وارد فاز عملیاتی نیز شده‌اند؛ از این رو در این گزارش قصد داریم تا ضمن جریان شناسی صحنه کلی انتخابات به حواشی چند وقت اخیر پیرامون این موضوع بپردازیم.

آرایش جریان اصلاح‌طلب در پیش ثبت‌نام‌ها

در ایام پیش ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم، دو گرایش میان اصلاح طلبان دیده میشود  و این جریان در دوگانه آمدن و نیامدن به سر می برد و بخشی از آنها به بهانه عدم مشارکت، خواهان انفعال در امر انتخابات هستند. چرا رأی ندادیم، چرا رأی دادیم! این تیتر مناظره ای بود که بعد از انتخابات سال 98 میان غلامحسین کرباسچی دبیرکل وقـت حزب کارگزاران و مصطفی تـاج زاده از چهره های رادیکال جناح اصلاح طلب برگزار شـد؛ تاج زاده در آن مناظره که در سالنامه سـازندگی برای نوروز 99 منتشر شد، عدم رای ندادن را ناشی از مهندسی انتخابات دانست اما کرباسـچی نظری متفاوت از وی داشت و علت رای نیاوردن جناح خودشان را عملکرد آنها در شورای شهر و دولت حسن روحانی می دانست.

دبیرکل وقت کارگزاران معتقد بود مردم حتماً از شهرداری و شـورای شهر تهران در دوره ی اصلاح طلبـان ناراضی هسـتند و مجلس مجلس دهـم هم عملکـرد چندان قابل دفاعی نداشته است: « دولت هم متأسفانه خصوصاً در دوره دوم آقای روحانی به نظر فَشل شده است، حال یا به خاطر فشارها و کارشکنی های داخلی که رقبای سیاسی انجام دادند که امری طبیعی اسـت و همیشه بوده  یا به خاطر فشارهای خارجی. این اتفاقات در دولت دوم آقایان خاتمی، هاشـمی و احمدی نژاد هم وجود داشـته است.

همین احمدی نژاد که همه می گفتیم آن را جناح راست نعمت الهی می داند، دیدیم که در دوره دوم اش چه اتفاقاتی رخ داد. بنابراین علت این که جناب تاج زاده می فرمایند در سـال 92 بالا و پایین خواستار تغییر بودند، عملکرد دولت احمدی نژاد و مجلس نهم بود یعنی ما به خاطر ضعف های دولت احمدی نژاد توانسـتیم در سـال 92 نقطه ضعف ها، انتقادات و حرف ها را بیان کنیم و پیش برویم. حال همین موضوع را اگر به دولت آقای روحانی تعمیم دهیم و خصوصاً در دور دوم نسبت به بحث اقتصادی نگاه کنیم، گرفتاری داشتیم.»

بهانه‌گیری انتخاباتی 

از آن زمان انتخابات مجلس یازدهـم و همچنین دولت سیزدهم، دعوا میان این دو گرایش بر سر شرکت در انتخابـات و حضور فعال و یا گوشه نشـینی و عدم دعوت به مشارکت دیده می شود. برخلاف انتخابات های 92 ،94 و 9۶ ،کـه همه این جریان برای وارد کردن افرادشان به شورای شهر و مجلس کمر همت بسته بودند، بخشی از جریان اصلاحات حالا به بهانه هایی همچون مشارکت نکردن مردم در انتخابات و یا احتمال ردصلاحیت گویی که ترجیح می دهد نظاره گر میدان رقابت ها باشـد و این تمایل آنها بعد از اتفاقات سال گذشـته و میدان داری اپوزیسیون شدت گرفت و جریان اصلاح طلب تـلاش کرد با گروگان گرفتن مشارکت، منفعتی ببرند.

دعوت عارف و مرعشی از نخبگان برای حضور در انتخابات

با این وجود، با توجه به فضای انتخاباتی شدن کشور و افول براندازان، بخشی از بدنه جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده که عقلانی تر از قبل عمل کند و وارد گود انتخابات شود و برخی چراغ خاموش و یا علنی به دعوت از نخبگان و اصلاح طلبان برای پیش ثبت نام پرداختند. محمدرضا عارف که بعد از انتخابات سـال 98 و انحلال شورای عالی سیاسـت گذاری اصلاح طلبان، جایگاه سابق خود را در هدایت بخشی از این جریان از دست داده است، در قالب مجمع وزیران ادوار که وی ریاسـت دوره ای آن را برعهده دارد، "از نخبگان و دلسوزان توانمندی که به ایران و اسـلام علاقمند هسـتند" دعوت کرد تا "با ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقدمات روی کار آمدن مجلسی توانمند و کارآمد را فراهم سازند."

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران که در انتخابات قبل لیست جداگانه ارائه کرده بودند هم در نشست دبیران استانی این حزب از ذی نفعان صنفی و گروه های اجتماعی درخواسـت کرده بود تا از موضع دفاع درخصوص مسائل صنفی و سیاسی خود وارد انتخابات شوند. احزاب دیگری همچون حزب ندای ایرانیان، مردم سالاری و اعتماد ملی هم با دعوت از شرکت مردم در انتخابات و ثبت نام اعضایشان، در حال برنامه ریزی انتخاباتی هستند. امـا آن بخش از بدنـه اصلاحات که طیـف رادیکال آنها محسـوب می شـود و اکثریت را در جبهه اصلاحات ایران در دسـت گرفته، بـه بهانه هایی همچون عدم مشارکت و یـا ردصلاحیت هـا، فعـلا ثبت نام ها را بـه اختیار خود اصلاح طلبان واگذار کرده و تأکید و تحریضی برای حضور فعال در این عرصه ندارند.

جریان تحریم طلب در اظهاراتش عدم شرکت خود را حواله به اوضاع کشور و مردم می دهند؛ آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در مصاحبه با سایت جماران گفته است: در ۱4۰2 تحلیل ما این است که نوع رفتارها ضد مشارکت است و به همین دلیل امیدی به افزایش مشـارکت وجود ندارد؛ فکر می کنم اصلاح طلبان در جامعه چنین امکانی را ندارند که به راحتی بتوانند در مورد انتخابات صحبت کنند.« در ششـمین روز پیش ثبت نام هـا که تعـداد متقاضیان نمایندگی مجلس رکورد ادوار قبل را شکسـته و فضای کشور نشان از آن دارد کـه برخالف تبلیغات وسـیع برانـدازان، کمکان مردم راه اصلح کشـور را صندوق رای می دانند، اظهارات کرباسـچی در همان مناظره معروف به ذهن می رسـد.

اینکه رادیکال های اصلاحات به جای آنکه خود و یا عملکردشـان را مقصر بداننـد، توپ را به زمین مردم می اندازنـد و با ادعای عدم مشـارکت در انتخابات فعالیت نخواهند کرد. در حقیقت، شرکت نکردن رادیکال ها در وادی انتخابات با توجه به تجربه گذشـته نه از سر همراهی با مردم به دلیل عدم مشـارکت است بلکه بیشتر ناشـی از عدم اقبال در پیروزی در انتخابات اسـت. این تعبیری اسـت که محمد قوچانی سردبیر مجله آگاهی نو و عضو شـورای مرکزی کارگزاران از نحوه انتخاب آذر منصوری به ریاسـت جبهه اصلاحات نوشـته اسـت.

وی رفتـار تحریم طلبانه طیف حزب اتحادملت را که همان بازماندگان دو حزب رادیکال مشارکت و سـازمان مجاهدین انقلاب هستند را ناشی از رای نیاوردن می داند و الا در مقاطعی که شـانس پیروزی زبالا بود، از اعتبار سید محمد خاتمی هم خارج کردند. بـرای مثال قوچانی در این باره چنین می نویسـد: در انتخابات ریاسـت جمهـوری ۱4۰۰ در حالی که اصلاح طلبانی مانند مهـدی کروبی، بهزاد نبـوی، محمد جواد ظریف و عبدالکریم سروش به صراحت از عبدالناصر همتی حمایت می کردند و خاتمی نیز از مردم می خواسـت همت کننـد و رای دهند، بانویی به نام آذر منصوری رو در روی دیگر اصلاح طلبان از جمله کارگزاران ایسـتاد و با تفاوت یک رای مانع از حمایت جبهه اصلاحات از همتی شد.

 گرچه ممکن است این اقدام را تلاش برای تحریم انتخابات بدانیم، اما در کمال تعجب همین جریان معتقد به تحریم انتخابات ریاسـت جمهوری نه تنها برای شورای شهر تهران فهرست داد، بلکه نـام و امضای سـیدمحمد خاتمی را به صراحت خرج آن شورا کرد؛ چراکه مطمئن بود اکثریت کرسی های آن شورا در اختیار حزب اتحاد ملت خواهد بود.همچنانکه در شـورای شهر قبل از آن چنین بود... در واقع پشت پرده این رادیکالیسم چپ نوعی اپورتونیسم فرصت طلب قرار داشت.

آیا انتخابات 1402 پر رونق خواهد بود؟

محسن اسلامی، سـخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: تا عصر شـنبه 3۵۶۱3 تن از متقاضیان داوطلبی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اطلاعات و مدارک خود را در سامانه پیش ثبت نام وزارت کشور بارگذاری کرده اند. وی افـزود: بـر اسـاس اعـلام سـخنگوی دولت حضور بانوان و اهل سنت در پیش ثبت نام افزایش یافته است.

این آمار خیره کننده از تعداد افراد داوطلب نمایندگی مجلس شـورای اسلامی در حالی اسـت که در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسالمی در سال 1398 تعداد کل داوطلبان ثبت نام کرده ۱۶۱۴۵ نفر بود. رشـد بالغ بر ۱۰۰ درصدی آمار داوطلبان پیش ثبت نـام انتخابات ۱۴۰۲ کـه احتمـالا در روز انتهایی پیـش ثبت نام به بیـش از رقم فعلی برسـد بیـش از پیش نشـان دهنده شکست دشمن و رسانه های غربگرا در داخل است. این طیف مدتی است کـه ایجاد دلسردی و ناامیدی بین مـردم در موضوع انتخابات مجلس را کلید زده است.  

این جریان که از خارج از کشور با ایجاد موج دلسردی و ناامیدی دربیـن مردم و بالاخص اقشـار جوان درمورد آینده کشور سعی در بریدن و گسسـتن پیوندهای ملت ایران با نظام برخاسته از اراده ملت دارند، در اقدامی دیگر در پی کوچک نشان دادن نقش مجلس و همچنین تخطئه و تخریب اقدامات مجلس یازدهم هستند. 

گزارش از هادی هدایت‌زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top